De toekomst is duurzaam
De klimaatdoelstellingen staan zowel in Vlaanderen als Nederland hoog op de agenda en de energietransitie speelt daar een cruciale rol in. Met CrossRoads2 Sustainable Energy kan de grensregio laten zien wat ze in haar mars heeft. Theeuwes vertelt met enthousiasme: “Ik ben ontzettend blij met dit thematische vervolgtraject op CrossRoads2. Duurzame ontwikkeling is belangrijk voor onze regio en dat wordt het in de toekomst nog veel meer. Ik hoefde dan ook niet lang nadenken toen ik werd gevraagd om het voorzitterschap voort te zetten. De pers schrijft veel over wat allemaal mis loopt in het hele klimaatgebeuren. Nu krijgen we de kans om aan te tonen dat er ook veel goede initiatieven en ideeën bestaan die bovendien haalbaar en realistisch zijn. Er kunnen wel degelijk verdienmodellen opgebouwd worden die in de toekomst zelfstandig kunnen functioneren.”
Sterkere concurrentiepositie voor de regio
Het project stelt de duidelijke doelstelling om jaarlijks een CO2-reductie van 200 ton per innovatieproject te realiseren. Over de maatschappelijke en economische meerwaarde van het project valt dan ook niet te twisten volgens Theeuwes: “Voor de samenleving heeft het project echt een meerwaarde. Het heeft een positieve invloed op het klimaat en we versterken de concurrentiekracht van de regio met meer economische groei en tewerkstelling. Er bevinden zich heel wat mooie bedrijven en kansrijke projecten in onze regio waar we ook internationaal mee uit kunnen pakken. Zo kunnen we ons positioneren als belangrijke pool van innoverende bedrijven binnen dit domein.”
Groeikansen voor ondernemers
Ook voor de ondernemer zelf valt er heel wat uit te halen. Theeuwes licht toe: “Voor KMO’s/MKB’ers is het vaak moeilijk om samenwerkingspartners te vinden. Deze ondernemingen hebben niet altijd toegang tot de buitenlandse markt of hebben geen tijd om zelf op zoek te gaan. Onze projectpartners faciliteren die matchmaking via hun brede netwerk. Zij doen het grondwerk en brengen Vlaamse met Nederlandse bedrijven in contact en vice versa.”
Maar daar stopt het volgens Theeuwes niet: “We begeleiden KMO’s/MKB’ers ook bij het beter formuleren van hun businessplan, hun verdienmodel of bij het vermarkten van hun product of dienst. Het gaat veel verder dan het binnenhalen van een subsidie. We willen dat het innovatieproject en de samenwerking nadien niet stil valt, maar zich verder kan ontwikkelen zonder onze hulp. En zelfs als de aanvraag niet wordt goedgekeurd, om welke reden dan ook, ben ik ervan overtuigd dat die KMO’s/MKB’ers er altijd iets positiefs van opsteken.”